Den amerikanska skribenten Bari Weiss uppmärksammades nyligen när hon valde att säga upp sig från New York Times. Det hela ledde till ett införskaffande av hennes bok How to Fight Anti-Semitism. Weiss har tydligen lyckats få bra med kritik både från vänsterhåll och högerhåll. Då brukar det sägas att man gjort någonting rätt…
Boken tar sin utgångspunkt i attacken mot synagogan i Pittsburgh 2018 och antisemitismen i USA (som hon menar skiljer sig åt på många sätt från hur situationen ser ut i Europa, och ännu mer från hur den ser ut i exempelvis Asien). Hon ser antisemitismen som en trehövdad drake, och ett kapitel handlar om den vänstervridna, ett om den högervridna och ett om den som har koppling till antisemitiska muslimer. Speciellt när det gäller vänsteranhängares och muslimers antisemitism så blir det förstås också en tydlig koppling till Israel. Och även om vänsterns antisemitism inte är så våldsam och brutal direkt mot judar som högerextremisters massmord, så blir det ändå kännbart hur kulturen bland delar av vänstern påverkar de som är judar eller har judisk bakgrund. Vid ett tillfälle citerar hon den israeliska socialdemokraten Einat Wilf med ett resonemang kring att antisemitismen inom vänstern jobbar med att gradvis minska ner de utrymmen där judar känner sig välkomnade och väl till mods tills det till slut inte är några sådana utrymmen kvar alls…
I resonemangen till varför vänstern, med en självidentifiering som antirasistisk, blir antisemitisk, så problematiserar Weiss hur intersektionalitet, identitetspolitik och diverse postmoderna analyser tagit sig uttryck. Svaret på detta tycks dock inte ha blivit självrannsakan hos vänsteranhängare överlag, utan att beskylla Weiss för att vara konservativ och till med fascist. Med ett sådant trist diskussionsklimat blir det givet att rekommendera boken.
Det är alldeles uppenbart när man läser hennes argument att hon tar minst lika mycket avstånd från Trumps högerpopulism som från de vänsterextrema sammanhang som är rasistiska mot judar. Att få den mixen till att innebära konservatism och fascism är sannerligen en bedrift!
Det sista kapitlet, om hur man ska kämpa mot antisemitismen, handlar mycket om att våga vara normkritisk och om att våga gå emot strömmen, även i liberala och vänsterinriktade sammanhang. Hon konstaterar att man i Europa är bra på att minnas döda judar, men fortfarande är i en lärofas om hur man ska skydda de som lever i dag. Hennes svar: Solidaritet.
Boken finns att köpa på Bokus, Adlibris, Amazon och andra bokhandlar!